in memoriam

Prof. dr. muzicolog Doina Anca Luiza Paron – Floristean

6 iunie 1956 - 16 ianuarie 2013

 

Doctor in muzica, Universitatea de muzica Bucuresti, 2008
Masterat in estetica spectacolului, Academia de Teatru Bucuresti 1996
Licentiat al Academiei de Teatru si Film, Bucuresti, sectia Teatrologie (1990-1994)
Licentiat al Conservatorului George Enescu din Iasi, sectia Muzicologie, pian secundar (1976-1980)
Absolvent al Liceului de muzica nr. 1, Bucuresti (1971-1975)
Liceul C.A Rosetti (pana in 1971) si Scoala de muzica nr. 1, Bucuresti (1963-1971)

Experienta profesionala:

Profesor de pian, corepetitie, istoria muzicii si estetica muzicala la Colegiul George Enescu intre 1980-2013 cat si sef catedra Pian complementar din 2011, sef catedra studii teoretice intre 1995-1998, director adjunct cu munca educativa  intre 1983-1990

Lector universitar U.C.D Cantemir, facultatea de Stiinte al educatiei din 2011

Membru al Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania din 1992 si membru  in conducerea biroului Didactic al UCMR din 2005

Profesor atasat Academia de Teatru si film Bucuresti intre 1996-2002 (istoria muzicii, muzicologie)

Membru al Comisiei Nationale Arte din Ministerul Educatiei, al grupurilor de lucru pentru curriculum, de avizare a materialelor didactice auxiliare (Medc), al grupului de lucru pentru subiecte bacalaureat si examenele de titularizari

Membru al comisiilor de curriculum (din 1999) educatie muzicala si educatie muzicala specializata (vocationala), istoria muzicii, studii teortetice.

Autor/coautor programe analitice la nivel preunuversitar si universitar, subiecte bacalaureat,  expert I, formator (Cnea , Medc. etc)

Membru al colectivului de redactie revista Opinia Studenteasca, Flacara Iasului, Opinia            1976-1980

Redactor colaborator Radio Iasi, realizator ciclul de emisiuni „Tineri muzicieni pe scenele lumii” 1978-1984

Vicepresedinte cultural in perioada 1977-1980

Publicatii :

Cartea : Muzicieni romani la Schola Cantorum din Paris – un model de invatamant artistic european (1896-2010)"  Ed Muzicala, Bucuresti, 2010  A obtinut  premiul Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor (sectiunea didactica) pentru anul 2010

 Studii muzicologice : „Cateva aspecte ale simetriei si asimetriei in creatia muzicala contemporana romaneasca”, / „ Dimitrie Cantemir, Cartea stiintei muzicii de Eugenia Popescu-Judetz”, / „Scurta incursiune in istoria constructiei microstructurale a sistemelor sonore”  publicate in Tribuna Muzicologica I si II – 1985 si1989

si ”Discipolii romani ai maestrului Vincent d’Indy”publicat in Revista Muzica a Uniunii Compozitorilor (2008)

Organizare manisfestari muzicale si educationale:

Initiator si organizator al Concursului de interpretare si creatie pentru liceeni „Talente implinite” aflat la a V-a editie

Fondator al scolii private "Academia de muzica pentru copii" ( www.musicacademy.ro )

Coordonarea unor manifestari muzicale cu elevii Liceului „George Enescu” in scop
educational (ex: Muzeul de istorie al Romaniei, RO.ASIT, Universitatea Cantemir, etc)

Distinctii:

Premiul Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor pentru creatie –  pentru anul 2010 (decernat in februarie 2011)

Diploma „Gheorghe Lazar” clasa I (2007)

Prezenta in Lexiconul de Specialitate (Lexiconul muzicienilor din Romania de Viorel Cosma)

“ In istoria muzicii romanesti, Scola Cantorum ( pe drept cuvant considerata de catre exegetii francezi intr-o sintagma, unanim acceptata, drept “ Scoala lui Vincent d’Indy “ ) a jucat un rol esential in maturizarea muzicienilor nostri din pragul secolului XX. Aici s-a plamadit prima pleiada de simfonisti si de bizantinologi romani, aici au crescut primii pedagogi muzicali de anvergura europeana, aici s-a finalizat conceptul de scoala nationala muzicala moderna bazata pe folclorul autohton. De aici a pornit ideea investigarii arhivei acestei institutii didactice de statura universala la ea acasa ( Paris ), spre a descoperi discipolii romani care si-au perfectionat studiile superioare peste hotare in dorinta ridicarii invatamantului romanesc.

            Meritul muzicologului Doina Anca Paron-Floristean de a identifica peste 50 de compozitori, muzicologi, bizantinologi, folcloristi, dirijori si interpreti romani ( unii necunoscuti pana acum ) care au crescut in umbra “ modelului Vincent d’Indy “ nu poate fi indeajuns de apreciat in cateva cuvinte. Bogatia si valoarea peste timp a intregului material documentar depistat de cercetatoarea noastra arunca o noua raza de lumina asupra legaturilor artistice si culturale dintre Romania si Franta, asigurand bazele stiintifice a viitoarelor sinteze privitoare la destinul artei sunetelor in sec. XX pe meleagurile noastre.

            Este o cercetare fundamentala prin ineditul si vastitatea surselor explorate de autoare care ofera raspunsul la maturitatea rapida a generatiei enesciene, o carte care nu poate lipsi din biblioteca oricarui intelectual de cultura europeana.”

                                                                                            Prof. univ. dr. Viorel Cosma

                                                                                            Doctor  Honoris Causa

 

 

 

 

 

 

 

Un scriitor celebru povestea că la decesul unui om, un înger vine şi îl preia, îl duce să culeagă flori în gadina Edenului,flori pe care apoi le oferă Bunului Dumnezeu, care la rindui îl aşează cu grijă în grădina sa. Probabil că şi regretata noastră colegă în aceste clipe se află în loc luminat şi liniştit şi începe să se roage pt. noi cei rămaşi în apele tulburi ale vieţii de zi cu zi.

Este o grea pierdere atât pentru familie cât şi pentru noi,colegii de la Uninunea Compozitorilor si Muzicologilor este un gol ce s-a produs şi care nu ştiu cum va fi compensat.

Doina spunea: Mi-e milă de orbii care nu văd frumosul, de surzii care nu aud melodia, de răii care nu simt iubirea. Erau idei de căpătîi ale omului, ale artistului Doina Paron Floriştean. Om de o calitate profesională excepţională, apreciată atât de colegii de la Liceul de Muzică (mai ales că era şi iniţiatoarea a 5 ediţii ale concursului pianistic şcolar) cât şi la Uniune unde acum vreo 2 ani a fost răsplătită cu Premiul anual al Uninii Compozitorilor si Muzicologilor

Doina ne destăinuia în discuţiile ce se prelungeau după şedinţele de birou de la Uniune : să întîlneşti suferinţa, să o deplîngi şi mai cu seamă să o alini, să o alini într-atîta încît să ţi-o apropii, este fapta unui suflet bun. Sunt idei ce au fost sădite în colega, omul, artistul gata oricînd să ajute pe oricine i-ar fi cerut ajutorul, care alături de noi, cei din biroul didactic al UCMR a încercat cu toată energia sa să ajute la dezvoltarea învăţămîntului muzical românesc.

Colegii biroului didactic şi întreaga UCMR îi vom purta o amintire caldă, şi ne vom ruga pentru ca Bunul Dumnezeu să o odihnească şi sa-i dea lumină.

Dumnezeu să o odihnească !

 

Compozitor Dan Bălan

 

    “Doina Anca Paron-Floristean, stralucita absolventa a Conservatorului « George Enescu « din Iasi, specialitatea muzicologie si a specialitatii teatrologie a Academiei Nationale de Teatru si Film din Bucuresti, si-a adancit pregatirea profesionala prin participarea la cursuri post universitare ( masterat in Estetica spectacolului) si specializari la Vacantele muzicale de la Piatra-Neamt ( cu Stefan Niculecu, Anatol Vieru, Gheorghe Ciobanu ), Weimar ( cu Vera Gornostaieva si Gheorghe Halmos ) si Schola Cantorum din Paris ( ca audient al cursurilor lui Jean Jaques Warner ).

    De ani buni desfasoara o sustinuta activitate didactica, de organizare si orientare a invatamantului artistic preuniversitar si, totodata, o calificata si staruitoare munca de cercetare, finalizata printr-o serie de studii muzicologice ca si prin obtinerea in anul 2008 a titlului de Doctor in muzica, sub competenta indrumare a d-lui prof. univ. dr. Grigore Constantinescu.

    Pregatirea de specialitate, experienta profesionala, dar si pasiunea pentru cercetare s-au implinit cu prisosinta in aceasta originala lucrare intitulata “Muzicieni romani la Schola Cantorum din Paris”. Bazata pe o larga documentare, ea nu realizeaza doar o sinteza a informatiilor, documentelor si opiniilor despre activitatea presigioasei scoli pariziene, despre profesorii ei si despre muzicienii romani care si-au consolidat pregatirea muzicala in climatul spiritual impus in Schola Cantorum de Vincent d’Indy, ci se prezinta ca o curprinzatoare monografie cu dubla directionare : pe de-o partre istoria si semnificatia institutiei de invatamant din Paris – Schola Cantorum – iar pe de alta parte, istoria si personalitatile culturii noastre muzicale.”

                                Prof. univ. dr. Mihai Cozmei